Oedeemtherapie (bij vochtophoping in romp, arm of been)

Wanneer lymfvocht (ook wel oedeem genoemd) niet goed uit het lichaam wordt afgevoerd ontstaat een zwelling, die druk geeft, pijnlijk is en kans geeft op ontstekingen. Er zijn veel oorzaken die de afvoer van lymfvocht hinderen. De meest bekende zijn:

* bepaalde medicaties
* slechte bloedvaten (spataderen)
* open wonden (bijvoorbeeld aan het onderbeen)
* hartklachten
* CVA
* een ongeval
* een operatie

Met oedeemtherapapie (officeel:  manuele lymfdrainage volgens de methode Vodder) helpen wij u met het oplossen van uw vochtprobleem. Door middel van massage wordt ritmisch een heel zachte, spiraalvormige druk uitgeoefend op de lymfklieren en lymfbanen, waardoor de vochtdoorstroming wordt gestimuleerd, de weerstand verhoogd, stress verlaagd en het hormonale stelsel geoptimaliseerd.

Wist u trouwens dat deze behandelmethode uw leven ook aangenamer en comfortabeler kan maken bij migraine, bijholteontsteking, verstuikingen, spierletsels en -pijn, MS, slapeloosheid en darmklachten?

Kanker, een verhaal apart.
Bij kankeroperaties worden vaak lymfklieren verwijderd, waardoor een vochtprobleem ontstaat. Bovendien ondergaat een aantal patiënten chemokuren en/of bestralingen, waardoor de algehele conditie afneemt.
De behandeling die wij toepassen is gecombineerd: manuele lymfdrainage met ondersteuning van tape, zwachtels, mogelijk een behandeling met de Lymfapress en speciale drukkousen om de vochtafvoer te stimuleren, in combinatie met oefentherapie om bewegingsbeperkingen op te heffen en de algehele conditie weer op te bouwen. Ons streven is ervoor te zorgen dat u weer zo goed en comfortabel mogelijk kunt functioneren.